-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10421 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

كدام يك از آلات نوازندگي اشكال دارد و كدام حرام است؟

در نامه خود نام نام 43 ساز را آوردهايد، در لسان روايات نام دف، تار، تنبور و مزمار (ني) به عنوان سازهاي حرام آمده است كه با توجه به رشد موسيقي و ساخته شدن انواع و اقسام سازها ميتوان تار تنبور را به انواع و اقسام سازهاي كششي زخمهاي از تار و سه تار و گيتار و... گرفته تا ويلنسل و... تعميم داد و سازهاي آرشهاي مثل كمانچه، ويلن و غيره را نيز در آن داخل كرد و حتي سنتور و قانون و مشابهات آنها (پيانو، ارگ، سن ته سايزر و...) را نيز به آنها ملحق دانست.

مزامير نيز شامل انوع ني و شيپور و كلاً سازهاي بادي ميشود و دف شامل همه سازهاي كوبهاي.

بنابي اين تعميم عنوان روايات، همه سازها بدون استثنا حرام ميباشند. اما مسئله اين جاست كه اينها آلات مشتركه هستند؛ يعني ابزاري كه هم استفاده حرام دارند و هم استفاده حلال - بنابر اين اگر از هر يك از اين سازها يا سازهاي ديگري كه نام نياوردهايم، استفاده حرام بشود، مثلا در مجالس لهو و لعب با آنها نواخته شود، يا قطعهاي حرام با آنها نواخته شود و... حرام است. در غير اين صورت مباح است و اشكالي ندارد، درست مثل كارد آشپزخانه، اگر با آن آدمي را بكشي،

استفاده از آن حرام است و اگر به كار آشپزي به آن بپردازي، استفاده از آن مباح ميباشد. اميدواريم در اين پرسش و پاسخ توانسته باشيم به برخي از سؤالات شما پاسخ داده باشيم.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.